Att bryta destruktiva relationer - del 3. Sista delen

4. Hur kommer man över ett ex.
5. Fokus på sig själv i relationen.
 
 
Hur kommer man över ett ex? 
 
Det enkla, men för många i princip omöjliga svaret, är att man sörjer.
 
Man kan vända på det och fråga sig: Hur kommer man INTE över ett ex? När man börjar svara på detta så börjar det förhoppningsvis bli tydligt hur man på olika sätt hindrar sig själv att från att komma komma till acceptans.
 
Acceptans är slutstationen i sorgeproccessen.
 
Om jag inte kan komma till acceptans så behöver jag lära mig att sörja.
 
Vi fick nog inte lära oss att sörja som barn. Många föräldrar är rädda får smärta. Då tröstar de oftast sitt barn genom att på olika sätt distrahera barnet när det sörjer. Det kan vara genom att säga olika saker, som till exempel: Det blir bättre. Det var väl inte så farligt. Så farligt var det väl inte, lilla gubben? Eller som tidiare exempel: Här! Ta en glass så känns det bättre. Man lär barnet att på olika sätt överge sin smärta, som att det är smärtan som är problemet, eller att den kommer att vara för evigt, eller slutligen att den skulle vara farlig på något sätt. 
 
Att komma över sitt ex handlar då alltså om att trösta sig så mycket man behöver för att våga uttrycka smärtan som det innebär att komma till acceptans. 
 
 
Femte och sista frågan.
5. Fokus på sig själv i relationen.
 
Att ha kvar fokus på sig själv i relationer kan vara svårt. En relation handlar ju om en växling mellan att ge och ta emot. Kärlek, beröring, tankar, känlsor och ord. En växling mellan att vara den som tar emot och ger.  Ibland så behöver man spegla sin partner och ibland behöver man speglas. Att vara i en relation innebär att man ständigt tvingas se sig själv genom den andra. På gott och ont.
 
Om man vill ha fokus på sig själv i relationen så behöver man nog säga till sig själv och sin partner att man har det behovet. Sedan är det bara att börja fokusera på sig själv. Man kan fråga sig: -Hur har jag det i relationen? -Hur känns det att ha denna relation? Får jag det jag vill, eller behöver i denna relation? Och om jag inte får det! -Hur uttrycker jag det jag vill och behöver i relationen? Först när man vet detta så kan man börja öva på att uttrycka sig och sina behov. Det som hindrar en människa från att uttrycka sig är i egentligen aldrig partnern, men vi hittar partners som speglar hindret, eller vårat oansvariga sätt att förhålla oss till oss själva på grund av vår egen oförmåga att uttrycka oss själva.
 
Min tro är att man behöver öva på att ha relationer. Precis som att man behöver öva på att spela gitarr, om man vill utvecklas och bli bättre. 
 
Sen, på ett lite mer filosofiskt plan så tror jag inte att man har relationer. Tror att man är i relationer. Ju bättre jag är på att vara jag, desto bättre känns det att vara i relationer....
 
 
 
Peace!
 
 
 
 
Foto: Andreas Fjellström
1 Anonym:

skriven

Härligt, Andreás, och vad STOR hon har blivit!
Kram till er alla, hälsa!

2 Åsa Hellberg:

skriven

Det var jag ovan:)

3 Lenny:

skriven

Tack Andreas, jag gillar din blogg skarpt och ser fram emot att få läsa fler av dina läkande och insiktsgivande inlägg.

Tack! :-)

Svar: Tack
Andreas

4 Andreas:

skriven

Tack Lenny!
Ja Åsa, hon fyllde fem förra veckan!! det går fort som bara den...

kram A


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: