Det är du som är produkten

Det är du som är produkten.

Företag köper tjänster där dina behov, det du söker på Google, det du gillar på Facebook är själva produkten. Dina behov och önskningar. Man kan alltså rikta reklam direkt mot dig eftersom det samlas information om vad du söker och gillar. Reklamen blir mer och mer precis. Alltså, mer och mer anpassad efter dina behov.

En reaktion på detta kan vara: Vad skönt, då slipper jag ju leta, eller ansvara för att mitt behov blir mött på bästa vis. Det kommer ju produkter som jag upplever att jag behöver på något magiskt vis. Jag behöver inte tänka, känna efter och utrycka mina behov. Jag behöver bara strö söka lite på nätet, så vips, kommer det ett erbjudande, några dagar senare när jag, glömt bort vad jag sökt, som känns väldigt attraktivt! Men! Jämför jag denna produkt med en annan, kollar jag hur den tillverkas. Kollar jag upp hur företaget som producerar varan tar ansvar för miljön under tillverkningen. Vet jag hur deras anställda har det? Knappast troligt, då, i det ögonblick behov och tillfredställelse möts, tenderar jag att agera på impuls….

En annan reaktion kan vara: Va fan! Jag vill inte ha en navelsträng som utvecklas av ett multinationellt företag. Som nästlat sig in i vad jag tror att jag behöver! Och som dessutom betalar stora pengar för detta. Pengarna borde ju tillfalla konsumenten eller naturen som utarmas för att jag ska få det jag upplever mig behöva.

Jag vill dra en parallell mellan det jag pratar om ovan och hur vi som människor relaterar till vår omgivning. Om vi hittar en partner som verkar vara lojal med våra behov utan att vi behöver uttrycka dessa, så finner vi det automatiskt attraktivt. I alla fall om det påminner om hur det var när vi växte upp. Vi känner trygghet i detta symbiotiska förhållningssätt. Och i förlängningen så kommer vi att känna oss fängslade, eftersom vi alla längtar efter utveckling och fullbordan…

(Tack Per-Anders för inspiration!!)
 
 
Du är produkten:
Kategori: Allmänt, beroende, kärlek, missbruk, otrohet, relationer, sex, symbios, terapi;
Taggar: andreas fjellström dysberoendekliniken, craig nakken, patric carnes, det är inte kärlek när sex blir en drog, sexberoende, tillit, beroende, missbruk, tillitsbrist, rädsla , terapi,, frustration, övergivenhet, smärta , rädsla, sorg, ensamhet., google, facebook, reklam, marknadsföring, produkter, money, pengar,, terapi, gestaltterapi, tommy hellsten, jesper juhl;
1 Kattis:

skriven

Kan bara hålla med!
Många starka krafter/begär att förhålla oss till, egna och andras..
Bra att bli påmind, att vakna..igen, igen och igen :)

Ha en bra dag!


Svar: Ja, jag kan bara hålla med ( :
Andreas Fjellström

2 Stefan Forslund:

skriven

Du nämnde Volvosidan på Fb igår.
Du köpte ju en Volvo..var du påverkad av den då,o sne för att du kanske upptäckt att du inte gjort ett fritt oberoende val?Hehe
Därav ilskan över delningen av denna...(en amatörpsykologisk tanke)Hahaha
Ähh skoja bara...
Fina reflektioner annars.liten djupdykning i vårat habegär som ju ofta e rätt missriktat..

Svar: Du skojar, vilket gör det svårt att svara an på det du skriver, men jag vill ändå svara eftersom jag inte upplever att du förstod vad jag skrev igår!
Jag har nog aldrig gjort en så noggrann marknadsanalys som när jag köpte v50. jag är fortfarande helnöjd. både hjärta och hjärna! :)
Jag är däremot helt allergisk mot att multinationella företag ska låtsas veta vad jag behöver. Jag är även av den åsikten att om företag ska styra media etc.. så hotas demokratin i slutänden.. och det är inte precis så jag vill att det ska vara.
Volvo, Röda Korset och nåt annat dök upp i nyhetsflödet, där det stod att du gillade dessa, därav skrev jag till dig att sluta gilla företag, jag struntar i vilka, det är mer en princip för mig. FB säljer uppgifter om vad du gillar vidare och de frågar även alla dina vänner om de kanske också gillar samma som du!... och detta vill inte jag vara med och suportra. (inget personligt) Andreas
Andreas Fjellström

3 Ana:

skriven

Intressant reflektion. FB och företag är en fråga för sig, men det riktigt intressanta är relationsdelen. Det är så lätt att tro att en bra relation är en relation där jag inte behöver uttrycka mina känslor. Där jag blir sedd, hörd och förstådd för att den som är mig allra närmast kan förstå mig utan att jag säger vad jag behöver, vill och känner. Att det är det som är besläktade själar, att vara som ett, något vackert. Vilken ögonöppnare det blev när jag insåg att det fina och vackra är något som skadar mig, "dig" och oss. Och att en frisk relation är en relation mellan två människor som står upp för sig själv, sina behov och önskningar och inte lever symbiotiskt för/genom någon annan. "Älska din nästa som dig själv" heter det och först nu vid 30 år ser jag vikten av att älska mig själv först för att kunna älska någon annan. Att inte tycka "vad underbart, han förstod utan att jag behövde säga nåt".

Svar: Vi har nog alla områden i våra liv där vi behöver öppna ögonen. Kul att få ta del av din resa! Andreas =)
Andreas Fjellström


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: