Presentation och målsättning

Välkommen! Jag tänkte ta mig i kragen och börja blogga. Fokuset i denna blogg kommer att ligga på det som sker under ytan i parrelationer, i synnerhet i relationer där det finns svårigheter på olika sätt. målsättningen är att normalisera det som känns otänkbart att ta upp i offentliga forum, dels därför att jag tror på kommunikation som verktyg för utveckling och dels hoppas jag att fler människor kan få  mod att söka hjälp. Ytterligare en orsak till denna blogg är att jag vill avdramatisera och lyfta bort fördomar från beroendebegreppet, och skapa lite debatt kring detta. Det mesta som jag skriver om är personliga reflektioner och i vissa fall har jag frågat klienter om jag kan använda någons uppgift. Oftast görs då förändringar så att anonymiteten fortfarande finns kvar.
 
Jag heter Andreas Fjellström och jobbar med par och enskilda individer. Jag har både grupper individuella möten med klienter och de flesta jag jobbar med genomgår behandling för sexberoende. 
Jag använder olika terapeutiska verktyg, tex från gestaltterapi, familjekonstellationer, psykodrama och bildterapi. I mötet med klienter brukar jag alltid säga i huvudsak två olika saker. Först och främst att för att man ska våga närma sig sin smärta, rädsla, trauma eller vad man vill jobba med, så behöver man känna sig trygg. Och det gör man om man vet att man får säga stopp. Klienten behöver veta att det är helt ok att inte vilja jobba. Detta leder till nästa grej som jag brukar säga och det är att klienten, på djupet, behöver förstå att de jobb de gör i terapin, gör de för sin egen skull. Många klienter vill vara duktiga terapiobjekt och många terapeuter vill vara duktiga terapeuter och missar då klientens uppställande attityd till terapeutens vilja att vara duktig. Då fungerar inte terapi. Jag brukar så klart säga mer saker i början av ett möte med en klient och en av dessa är att min filosofi kring terapi kommer från Gestaltterapin och med den det fenomenologiska angreppssättet. Det betyder i min tolkning att det inte spelar någon större roll var man börjar när man jobbar med en klient. Detta på grund av att alla oupplevad (läs nedtrykta, förtrykta, undanträngda) trauman eller jobbiga händelser kommer att fortsätta att spöka i nuet. Så vilken tråd vi än börjar dra i kommer vi att hamna i de upplevelser som behöver uttryckas eller upplevas, det vill säga levas upp, så de slutar diktera livsvilkoren i nuet.
Tilläggas till min presentation kan väl vara att jag är utbildad på Fria Universitet Norden, till Addiktolog (missbruksterapeut), och har en utbilning i Gestalt och Drömterapi. Jag har erfarenhet avfamiljekonstellationer, jag är även Sexaddiction Therapist hos IITAP (International institute for trauma and addiction proffesionals, samt ca 10 års erfenhet av yrket.
Slutligen vill jag säga att jag verkligen hoppas kunna bidra med något vettigt till det allmänna forum som internet utgör. 
peace Andreas                                                       
 
 
 
 
 
 
bArN sOLdAT.    Av: Andreas Fjellström
 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: